De roos-geel-zilveren fee van de maantjes

april 6, 2009 § 1 reactie

Tweeëntwintig kleuters groter en kleiner verdeeld tussen mij en de andere. Ze hebben hippe namen zoals Zita en Wilko. Soms dromen ze weg terwijl je een spel uitlegt. Ik ben hun roos-geel-zilveren toverfee, maar ze noemen me juf omdat ze mijn naam niet altijd kunnen onthouden. Zij zijn mijn maantjes, net iets groter als de sterretjes van de andere toverfee. Ze giechelen graag, allemaal. Ik toverde hen Abracadabrakabimbambeirenwijgaanopsprookjeskamp naar sprookjesland. Want zo simpel is dat.

Ze willen alles aan mij vertellen en dan liefst allemaal tegelijk. De meest triviale weetjes die voor hen logischerwijs in de conversatie passen. Ze luisteren met grote ogen en open monden als ik een verhaal vertel en kunnen niet wachten tot ze de bijbehorende plaatjes kunnen zien.

Er is er eentje die af en toe plots van een op een afstand kijkt. Ze eet haar koekje een meter verder op en als ik naast haar ga zitten en haar vraag of ze het niet leuk vindt, dan antwoordt ze dat ze het wel leuk vindt, en de anderen, die vindt ze ook wel leuk. Eigenlijk weet ze niet waarom ze daar zit. En als ze het even later uitgiert als ze de cactus is en iemand in de billen mag knijpen, weet ik weer dat het ook echt goed zit.

We spelen eilandbal met hoepels en doen even alsof we allemaal Assepoester (en haar broer: Assepoetser) zijn.  Dansen is hun sterkste kant niet en ballen vangen nog veel minder. Maar leuk is het wel. Elkaars naam onthouden lukt enkel tijdens spelletjes, maar wanneer we het echt testen, kennen ze niemand meer. We kleuren met wascos en schrijven onze namen op de achterkant.

We hebben een draak op kamp, in wiens buik je springen kan. Bijna was hij onthoofd, zijn nek gedraaid tot we hem terugdraaiden en hij weer trots kon uitkijken over de sportzaal. Wanneer ik het springkasteel betreed, word ik aangevallen. Maar ik krijg ook kusjes. Want ze zijn ook wel lief.

En ze kunnen enorm veel lawaai maken.

Getagd: , , , , ,

§ Een Reactie op De roos-geel-zilveren fee van de maantjes

  • Jasper zegt:

    En toen, zo’n twee maanden geleden keek ik opeens veel minder geregeld op die blog met al die leuke verhalen… En toen, zo’n twee kwartier geleden keek ik opeens en was er nieuws. En veel!

    Blij dat je terug bent!

    Tsja, die namen… Weet je; zelf ben ik ook erg slecht in namen – in gezichten ook overigens – en nu ik twee nieuwe klassen heb gekregen heb ik de hoop al bij voorbaat opgegeven. Wanneer ik nu uit mijn oude kleuterklas nog vijf namen weet, mag ik trots zijn, vind ik zelf.

    Sinds vandaag ben ik weer vaste bezoeker hier. Keep it on and don’t snooze too much! (Vijf keer is genoeg…)

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu De roos-geel-zilveren fee van de maantjes voor Margaux In Wonderland.

Meta

