[wijvenweek] Hypocriete Cosmo enzo

maart 24, 2008 § Een reactie plaatsen

ww_logo_120x120.gif

Ik maak al uit van een Wijvenkring, laat ze maar zagen, wat zouden ze zonder ons doen, dus meedoen aan een wijvenweek leek me een plan. Vooral omdat ik dan een excuus heb om te zagen zonder al het gezaag dat daar op volgt. Als ge nog kunt volgen. Eigenlijk zou ik hier graag een conversatie met enkele vriendinnen op posten, maar die neem ik liever niet op en die maak ik vooral liever niet publiek, want roddelen is alleen leuk als het geheimelijk is. Het dagthema ter inspiratie is ‘mijn wijflijf’. Een zeer fascinerend gespreksonderwerp, al gaat het meestal over ‘die haar wijflijf’ en wat daar dan al dan niet mis mee is. Persoonlijk ben ik redelijk content over mijn wijflijf en ik schaam mij daar alleszins niet voor. Dat volhouden is echter makkelijker gezegd dan gedaan…

Mijn Ă¼beroninteressante linguistische paper die mijn schrijfslust van zijn lage pitje afhaalde ging over taalgebruik in iets waar wijven zich graag in verdiepen: de Cosmopolitan (en de CosmoGirl!, maar de details bespaar ik jullie). De Nederlandstalige versie heb ik nog nooit van dichtbij bekeken, maar de Britse versie is alleszins een vat vol ironie, met veel schuim.

Een kleine samenvatting van de decembereditie van Cosmopolitan tussen pagina 58 en pagina 84:

– artikel over twee perfecte bekende mensen met een perfect lichaam en een perfect leven – parfumreclame – perfect life continues – parfumreclame met Lily Cole – perfect life laatste stuk – reclame voor de Cosmopolitan chocoladefondue en de Cosmopolitan smoothie maker -haarkleuring reclame – shampoo reclame – Wat willen de mensen op de straat als kerstcadeau? – parfumreclame met een extreem knap koppel – “How to be a total man magnet” (sex dus) – mannenparfum reclame met Olivier Martinez (stomme kop, maar wat een armen) – reclame voor “complexion highlighter” – artikel over wat ge in uw sjakos moet steken om uzelf te verdedigen – horlogereclame – column: Sex and the single girl – parfumreclame – and last, but not least: “What goes through men’s minds when sex goes wrong”

Wat vertelt deze volledig nutteloze opsomming ons? De lieve mensen bij Cosmopolitan willen vooral dat vrouwen lekker ruiken, veel sex hebben en sterk in hun schoenen staan. Vooral dat laatste lijkt me een probleem, wanneer er constant in alles wordt verwezen naar dat schoonheidsideaal. Het leukste aan het hele verhaal is het laatste stuk boekske, 20 pagina’s reclame voor sexspeeltjes en cosmetische chirurgie, genaamd: COSMOclassified.

Ik streef zelf schoonheidsidealen na, want ik ben nu eenmaal een mens en mensen zijn hypocriet, dat is iets natuurlijks. Maar aan al die wijven die elke keer als ze de cosmo vastpakken in huilen uitbarsten, zou ik graag de volgende boodschap doorgeven: Lees af en toe de Star, dan kunt ge is lachen met al die debiele sterren waar alles fake aan is en die zich graag van hun zieligste kant laten zien voor in de pers te komen… Zeg dat Tiffany het gezegd heeft…

Getagd: , , ,

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu [wijvenweek] Hypocriete Cosmo enzo voor Margaux In Wonderland.

Meta

