Ik geloofde niet in wiskunde

januari 4, 2008 § 4 reacties

Ik ben de kleinste en de jongste en niet meer altijd en overal maar tussen ons drie wel voor eeuwig. Niet omdat iemand daarvoor koos, alles heeft nu eenmaal een volgorde en die van ons is zo dat ik de kleinste en de jongste ben. Je zou het kunnen draaien en keren, maar de uitkomst blijft nu eenmaal het zelfde want zover ik weet is twee plus één nog altijd drie en zelfs al is één plus twee ook drie, één blijft altijd zoals hij vier meer is als twee zoals die acht meer dan ik drie ben. En ik ben er 19, al blijf ik liever nog wat in ontkenning, dat maakt de optelsom 19+8=27+4=31 al is de 19 nog maar net van kracht en de 27 stiekem al voorbij omdat twee op 2 januari jarig was. Wiskunde heb ik eigenlijk nooit leuk gevonden, maar vraagstukken vind ik af en toe te perziken, want pruimen lust ik niet zo graag en tabak nog veel minder.

Ik heb zogezegd twee halve broers, maar dan zouden die samen één geheel moeten vormen en dat doen ze niet want ze zijn twee volwaardige gehelen dus de wiskunde heeft weer eens ongelijk. Taal is mogelijk het enige medium waarmee we alle vragen zouden kunnen beantwoorden, behalve dan misschien de vraag bij het antwoord op de ultieme vraag  van het het leven, het universum en alles, want dat is nu eenmaal 42 en dat lijkt me eerder een wiskundig probleem. Dat antwoord klopt alleszins , want als er een god zou bestaan, dan zou Douglas Adams een profeet zijn geweest en The Hitchiker’s Guide To The Galaxy een bijbel. Met taal kan je namelijk wel draaien en keren zoals je dat zelf wil, want taal hoeft niet te kloppen zoals al die wiskundige berekingen waar de helft van de wereld net het begin kan vinden en dan enkel maar omdat ze het kunnen zien.

Mijn afkeer voor wiskunde (en ook voor de meeste wetenschappen, hoewel ik niets tegen wetenschappen in sé ben, ik ben er gewoon slecht in) heeft ook mede voor het mezelf-overtuigings-proces van mijn studiekeuze goed gedaan, gezien Taal-en Letterkunde en van de weinige richtingen is waar je nooit wiskunde zal nodig hebben…

Als afsluiter een wijze quote uit Gilmore Girls:

Lorelai: Whoa! Whoa! Sookie, don’t do math. You know that hurts your head.
Sookie: Ow.

© TheCW; Gilmore Girls. seizoen 6, aflevering 4. Always A Godmother, Never A God

Getagd: , , , ,

§ 4 Reacties op Ik geloofde niet in wiskunde

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Ik geloofde niet in wiskunde voor Margaux In Wonderland.

Meta

